אחרי החגים ולפני השנה החדשה >> פורטפוליו

אחרי החגים ולפני השנה החדשה >> פורטפוליו

בוקר טוב, שבוע טוב ובעיקר – אחרי-אחרי החגים שמח לכולם.
 
בשבוע שעבר חזרתי לייעוץ, למתייעצים שלי, למשרד שלי ולמשרדים של הארגונים שאני מייעצת להם.
האמת, היה כיף.
האמת (2): היה גם מעייף. אני קצת בהאנג אובר של עבודה.
 
אבל בעיקר, באחת מישיבות ההנהלה שהנחיתי* הפתיע אחד המנהלים בתזכורת: תיכף מתחילה 2022, צריך להתכונן. בחיי, הזמן הזה, הוא רץ.
 
אז כן, צריך להתחיל בתהליכי תכניות העבודה לשנת 2022-2023 (תמיד כדאי להסתכל שנתיים קדימה. כן, כל שנה).
תכנית העבודה היא פרויקט ארגוני רציני וחשוב, שעוזר למקד את הארגון במטרותיו, להערך להשגת המטרות, לחלק נכון את המשימות, להגדיר טוב יותר את התפקידים ולרתום את כל הארגון לאותם כיוונים. יש לזה עוד המון ערכים, כמו למידה והתפתחות, הרבה הזדמנויות מנהיגותיות, וכאמור – זה חתיכת פרויקט.
אבל בשיחות אחרת השבוע, עם מנהלים של יחידות בתוך ארגונים עלה רעיון: פורטפוליו תחילה. כן, אני עובדת עם ארגונים צומחים ועדיין מופתעת בכל פעם מחדש לגלות שלא מעט מהם לא תמיד עושים תהליך סדור של תכניות עבודה.
לא נורא. הרי על זה אנחנו עובדים וגם גרילה היא שיטת עבודה, ויתרונותיה בצידה. אבל ממה מתחילים, גם אם הארגון שלך עדיין לא עושה תכניות עבודה, ובוודאי אם הוא עושה אותן? לא מטבלאות האקסל החשובות והמתישות. רגע.
 
פורטפוליו תחילה.
 
נניח שהיית צריכה להציג את הארגון שלך לרוכש חיצוני. לבורד. לקולגות ממקום אחר. למתחרים או לילדים שלך. או לאדם הכי חשוב: לעצמך. מבט יסודי במראה, כזה שמאפשר הכרה במה שיש ובמה שעוד צריך לעשות/ללמוד/לייסד/לשפר הוא תחנה חשובה בדרך. זאת נקודת מוצא חשובה לתכניות השנה הבאה, אבל עוד קודם זאת נקודת מוצא חשובה לשני דברים שבלעדיהם העבודה הרבה פחות מספקת והרבה-הרבה פחות יעילה: הכרה ביש, בשאיפות, בפוטנציאלים.
 
איך ניגשים ליצירת הפורטפוליו של 2021:
1. סוגרים ביומן שתי פגישות עם עצמך, ועוד אחת עם הצוות או ההנהלה. הכותרת בזימון: פורטפוליו 2021.
2. אוספים את הפרמטרים החשובים: הכנסות, בטח, רווחים, בוודאי, נתח שוק או לקוחות אסטרטגיים – ברור, הישגים משמעותיים שהיו השנה, כשלונות או אכזבות.
אבל בוודאי יש עוד מדדים שחשוב לכם להסתכל עליהם. הוסיפו אותם לרשימה. אולי העסקה מגוונת? התפתחות העובדים >> מספר העובדים שקודמו? יכולת חדשה, מקצועית או עסקית, שרכשתם השנה, כיחידים, ארגון או צוות?
3. ממלאים את הערכים ליד המדדים האלה. לחלק מהם צריך ויש נתונים יחסית מוצקים, אחרים תצטרכו להעריך. זה בסדר.
עכשיו קחו רגע להתבונן בתיק העבודות שלכם בסיפוק, בחמלה ובשאפתנות. 
 
תיק העבודות שהרכבתם עשוי להיות נקודת מוצא מצוינת לשני משעולים:
1. מה לומדים ממה שהיה? במה אנחנו מצוינים? מה מכשיל אותנו? ממה נהנינו? ממה סבלנו? איזה חותם הותרנו בארגון/בעולם/אצל העובדים ועוד שלל שאלות שטוב וחשוב להעלות בינכם ובין עצמכם אבל גם עם אחרים משמעותיים בשבילכם: הצוות, המנהל הישיר, השותפים, או היועצת שמלווה אתכם.
2. איך לוקחים את זה קדימה.
 
 
*
כן, פורטפוליו הוא צעד חופשי יותר, מזמין ורחב לגשת למפלצת תכניות העבודה. אז יאללה, הזמינו את עצמכם לקפה וגשו לעבודה. פורטפוליו הוא גם הזמנה לכל מי שהארגון שלו לא מחייב אותו להיכנס לתלם של תכניות העבודה, לחרוש בעצמו תלם שיעזור לו להכיר ביכולותיו, לסמן את השאיפות, ולמצוא את המסלול הנכון ביותר בין שניהם.
 
שאלות והצעות לגבי הפורטפוליו יתקבלו בברכה.
 
____
 
* ישיבות הנהלה חודשיות מונחות, שאלתם?
כן, זה מפגש הנהלה מסוג אחר, שמזמין על בסיס קבוע שיתוף במה שקורה בכל חלקי הארגון ואצל כל חברי ההנהלה, מייסד שיח פתוח על דפוסי ההתנהלות, התקשורת ושיתוף הפעולה ביניהם, מאפשר התלבטות, חקירה וגיבוש פתרונות ומוציא את חברי ההנהלה לעוד חודש של עבודה כשהם ממוקדים יותר, קלים יותר, ויודעים טוב יותר איך לעבוד אחד עם השני.

השארת תגובה