ייעוץ ארגוני: על מה אני מדברת כשאני מדברת על

ניהול עסק והובלת ארגון הם משימות מורכבות מאין כמוהן. מנהלים בכירים מתמודדים עם עומס מטלות, דילמות של מנהיגות ואתגרים שמציב להם העולם העסקי: תחרות, שינויים ואי ודאות. השטף הבלתי פוסק של דרישות – מלקוחות, עובדים ומתחרים – תובע זמן וקשב. במציאות התובענית הזאת, הליווי הייעוצי מסייע למנהל להתמקד במטרותיו ולעצב את תפקידו ואת הסביבה הארגונית עליה הוא מופקד, בסקרנות, אופטימיות ויושרה מקצועית. 

בשורה התחתונה, ייעוץ ארגוני עוזר למנהלים ולארגונים להיות טובים יותר. ייעוץ מסייע לקביעת סדר עדיפויות של המשימות והפעולות שהמנכ"ל מבצע, לנהל את המשאבים הארגוניים באופן מיטבי, ומספק למנכ"ל אפשרות לחלוק את הדילמות הניהוליות שלו עם מומחה חיצוני, עתיר ניסיון ובעל נקודת מבט רעננה.

הייעוץ הארגוני ניתן בהתאם לצרכי הארגון ואפשרויותיו. הוא יכול לסייע לארגון ברמה האסטרטגית או בפתרון נקודתי של בעיה בארגון. חלק מהמנכ"לים בוחרים בפגישת ייעוץ קבועה אחת לשבוע או לשבועיים, ולעיתים יש צורך בהתערבות מקיפה סביב שינוי, צמיחה או משבר לא צפוי. במקרה כזה, התהליך כולל, בצד מפגשי הייעוץ האישי, גם סדנאות ומפגשי עבודה אחרים עם צוותים בארגון. לעיתים ניתן ליווי ייעוצי אישי לעובדים בכירים לקראת כניסתם לתפקיד חדש בארגון או בהובלת תהליכי שינוי בתחומי האחריות שלהם.

 

שלושה עקרונות מנחים אותי בעבודת הפיתוח הארגוני:

הראשון, הוא העבודה בשלושת רבדי הארגון: ברמת הפרט – פיתוח מנהיגות וייעוץ אישי למנהלים, ברמת הצוות – הגדרות תפקידים, סמכות ואחריות, תהליכי עבודה ויחסי העבודה, וברמת הארגון – הכרת הסביבה העסקית, ניתוח העוצמות והחולשות, גיבוש דרך, חזון ויעדים ועיצוב תהליכי עבודה אפקטיביים לטווח הקצר והארוך. לעתים די בשינוי באחד הרבדים כדי להשפיע על שני האחרים.

השני, הוא התנועה על הציר שבין העקרוני לפרקטי, ההבנה שכדי שרעיונות גדולים יתגשמו, חשוב לבטא אותם בחיי היומיום באופן הממשי ביותר. בעבודת הייעוץ אני לא מוותרת על אף אחד מהקצוות: לא על זה הגבוה, השאפתני, שמבטא חזון, רצונות אישיים, עקרונות וערכים, ולא על זה היומיומי, המעשי, המיתרגם לפעולות כמו מפגשים שונים, ישיבה שצריך לקיים, שאלה שצריכה להישאל בקביעות, טלפון שצריך להרים.

השלישי, הוא מיצוי הכוחות היצירתיים בארגון. יצירתיות, אינדיווידואליות ומקוריות נתפסים לעתים כאילו אינם עולים בקנה אחד עם המטרות הארגוניות. אלא שבהינתן התנאים המתאימים, ביטוי הידע האישי ונקודות המבט הייחודיות של העובדים עשויים לא רק להגביר את המוטיבציה שלהם ומעורבותם בחיים הארגוניים אלא גם, ובעיקר, לתרום לשיפור תהליכי העבודה ותוצריה.

 

מישהו לרוץ איתו

היועץ, היועצת במקרה שלי, נמצא על קו התפר שבין לב הארגון ובין העולם החיצון. נקודת המבט הזו מאפשרת בחינה אובייקטיבית של הארגון, ביחס למתחרים, ביחס לארגונים דומים, ביחס לפוטנציאל שלו. המקום הזה, על קו התפר, מאפשר לי להביט במבט חדש ורענן על הארגון ולהאיר את עיניהם של המנהלים בארגון לגבי יכולות הליבה ונקודות החולשה של הארגון, לגבי תופעות או דפוסי פעולה מכשילים בארגון ולסייע במציאת דרכי התמודדות חדשות במקום דפוסים מוכרים שהתקבעו.

אני אוהבת לעבוד עם מנהלים הסקרנים באשר לפוטנציאל שלהם, שלא מוכנים להסתפק בנתיבים הידועים ומחפשים דרכים חדשות, עם ארגונים שרוצים לצמוח, המבקשים גם לגדל את האנשים שעובדים בהם ולהעניק להם ערך מוסף במקום העבודה, בו הם מבלים חלק ניכר ומשמעותי מחייהם.

 

כנרת רוזנבלום